Як зробити доповідь на нараді

Як провести ефективну нараду?

Як ефективно провести нараду команди

  1. Організуйте нарада згідно з порядком. …
  2. Надішліть довідкові документи заздалегідь. …
  3. Стримуйте великі відступи від теми. …
  4. Встановіть правило: ніяких гаджетів на нараді. …
  5. Слідкуйте за часом. …
  6. Підсумуйте і поділіться ними.

Як правильно поводитися на нараді?

8 порад, як проводити наради з начальством

  1. До наради потрібно готуватись …
  2. Точно визначте мету наради
  3. Заздалегідь надсилайте перелік питань.
  4. Спочатку давайте відповідь, а вже потім подробиці.
  5. Діліться своїми ідеями.
  6. Все обґрунтовуйте …
  7. Обов'язково робіть позначки.
  8. Підсумуйте

Які документи потрібні для наради?

Під час підготовки оперативних нарад утворюються такі документи:

  • план;
  • записи у зошит нарад;
  • Форми контролю доручень.

Довідник секретаря та офіс-менеджера
Як скласти протокол офіційної наради

Як підготувати доповідь – основні вимоги до написання

Як підготувати доповідь – основні вимоги до написання

Перший досвід дослідницької діяльності студент отримує у процесі написання доповіді. Тому доцільно розглянути таку доповідь та навіщо її виконують студенти у процесі навчання.

1. Що таке доповідь і для чого потрібно її виконувати?

У період навчання у вищому навчальному закладі студенти виконують різні види науково-дослідних робіт. Це може бути есе, реферати, доповіді, контрольні, курсові роботи, але в завершальному етапі навчання дипломна робота.Але, перш ніж написати дипломну роботу, доведеться пройти досить тривалий шлях, щоб засвоїти правила написання та оформлення інших самостійних робіт.

Перший досвід дослідницької діяльності студент отримує у процесі написання доповіді. Тому доцільно розглянути таку доповідь та навіщо її виконують студенти у процесі навчання.

Доповідь є невеликою науково-дослідною роботою, що охоплює одну вузькопрофільну тему. У доповіді студент викладає суть проблеми, наводить різні думки, приклади та висловлює свою точку зору.

Підготовка доповіді необхідна насамперед для того, щоб студент навчився працювати з документами, науковою літературою, статистичними даними, висловлювати свою думку, виступати перед широкою аудиторією та правильно складати план викладу.

Загалом доповідь може бути представлена ​​в усній або письмовій формі, але найчастіше її потрібно подавати в обох формах.

При правильному та успішному написанні доповіді немає жодних труднощів швидко уявити її в усній формі перед певною аудиторією. Студент повинен чітко та лаконічно проінформувати аудиторію про тему та цілі, викласти всю отриману в процесі дослідження інформацію та підбити підсумки виконаної роботи. У такому разі усна доповідь буде високо оцінена викладачем, а студент отримає позитивну оцінку.

Проте слід зазначити, що до доповіді в письмовій формі висувається низка вимог, з якими необхідно ознайомитись, перш ніж приступити до її написання.

2. У яких сферах використовуються доповіді?

Доповіді широко використовуються як у навчальній, так і науковій діяльності.

У навчальному процесі цей вид роботи активно використовується на семінарах; студентських конференціях; круглих столах; захисту підсумкового звіту з практики (навчальної чи вступної, наукової чи виробничої); захист курсових, дипломних робіт, магістерських дисертацій.

Наукові кадри також часто стикаються з доповідями, адже вони допомагають обмінюватися досвідом із колегами на різних заходах (конференціях різного формату, симпозіумах, наукових зустрічах, круглих столах тощо). Наукові доповіді, представлені на конференціях, зазвичай публікуються у вигляді тез доповідей у ​​збірниках наукових конференцій.

3. Які доповіді пишуть студенти?

Студенти стикаються з доповідями протягом усього процесу навчання. Студентський досвід виконання науково-дослідних робіт зазвичай починається з навчальних доповідей, з якими студенти виступають на семінарах, лекціях або круглих столах (для вузького кола, наприклад, студенти групи або факультету).

Навчальні доповіді розвивають у студентів навички систематизації інформації та вміння викладати її відповідно до правил ораторського мистецтва.

Наукові доповіді готують студенти старших курсів до виступу на наукових заходах найвищого рівня (наприклад, міжнародні студентські конференції). Вони дещо складніші за навчальні, оскільки висувають більше вимог як до змісту доповіді, так і до її оформлення. Приклад такої доповіді можна знайти, зокрема, у збірниках конференцій.

4. Типи доповідей

Існує два основні типи доповідей:

Крім тексту робота містить різні допоміжні матеріали: малюнки, фотографії, схеми, діаграми, графіки, таблиці, резюме, виноски, посилання та гіперпосилання.

Тип цього виду науково-дослідної роботи в цілому залежить від наступних факторів:

– Вимоги викладача або організаторів наукового заходу.

5. Реферат та доповідь: чи є відмінності?

Багато студентів вважають, що реферат та доповідь – це та сама робота. Але по суті це унікальні проекти, що мають як схожі риси, так і відмінності.

Очевидним і явним збігом у цих роботах є дослідницький характер, що є першим подібністю обох проектів.

Друга подібність реферату та доповіді проявляється у характері та манері викладу тексту – науковому стилі, академічному написанні.

Третя синонімічна особливість – чітке структурування дослідження та його оформлення відповідно до стандартів або методичних рекомендацій ВНЗ.

Четвертий збіг реферату та доповіді проявляється у відсутності очевидної гіпотези. Автору наукової роботи не потрібно висувати припущення та доводити його. Достатньо просто вивчити та описати вже існуючу думку, факти, докази, що підкреслюють роль та важливість проблеми, розвиток теми доповіді тощо.

Незважаючи на подібність, найбільш вражаюча відмінність зазначених проектів полягає в тому, що в рефераті достатньо розглянути та уявити актуальні поняття, історію розвитку проблеми, проаналізувати та описати їх, а в доповіді студенту ще належить «виступити», висловити власну аргументовану думку на тему (оцінити реалії), але при цьому немає необхідності розробляти рішення або щось доводити.

Відмінності доповіді та реферату наведено на малюнку:

Відмінності доповіді та реферату - малюнок

6. Структура доповіді

Структура доповіді проста, але поступово розкриває тему та проблему.Як правило, студент представляє матеріал не поділяючи його на розділи та підрозділи, але систематизуючи всі факти та відомості до пунктів (логічно та покроково). Усі пункти схожі чи пов'язані між собою (приблизно однакові). Причому їх кількість визначається особисто дослідником з урахуванням вимог до обсягу та особистого бачення проблеми, навичок роботи з інформацією.

У середньому у складі даного виду роботи міститься близько 2-5 невеликих, містких, але важливих пунктів, які поступово охоплюють вибрану тему доповіді.

Структура доповіді представлена ​​малюнку:

Структура доповіді - зображення

Як і будь-яка інша наукова робота, доповідь має бути складена (написана) правильно, з дотриманням загальноприйнятої структури.

Загалом можна виділити три основні елементи структури доповіді:

Введення дозволить поінформувати про тему науково-дослідної роботи, підготуватися до майбутнього виступу та зацікавити адресатів. Важливо наголосити на актуальності теми та чітко сформулювати цілі доповіді.

Основна частина визначає всі частини роботи з плану доповіді. Зокрема, розкривається мета дослідження; методи, що використовувалися під час наукових досліджень; дії, що призвели до певного результату та сам результат.

У висновках підбивають підсумки всієї науково-дослідної роботи та резюмують доповідь загалом.

Письмовий варіант доповіді містить додаткові елементи структури тексту, які мають бути оформлені та додані до основних елементів:

  • титульна сторінка;
  • Титульний лист є лицьовою частиною будь-якої наукової роботи. Його конструкція відповідає загальноприйнятим вимогам. Зміст має допомагати орієнтуватися у роботі та мати загальне уявлення про її структуру.У списку використаних джерел та літератури слід зазначити всі використані джерела та матеріали, до яких звернувся студент у процесі написання доповіді.

7. Підготовка до написання доповіді

Сьогодні в мережі Інтернет можна знайти приклад доповіді на різну тематику, проте набагато важливіше засвоєння знань та вироблення умінь написання цього виду роботи. Щоб підготувати текст науково-дослідної роботи, спочатку слід визначитися з основною думкою. Перед тим, як писати доповідь, необхідно подумати про те, яким чином буде доноситися інформація до слухачів, щоб утримувати їхню увагу від початку виступу до його завершення.

Необхідно заздалегідь продумати оформлення роботи. Обов'язково слід проконсультуватися зі своїм науковим керівником щодо того, як написати доповідь.

Спочатку можна зробити чернетку майбутньої доповіді. З її допомогою стане ясно, як виглядатиме робота. Можна також створити шаблон у вигляді списку або перерахувати свої ідеї. Тобто на підготовчому етапі створюється певна структура доповіді, яка у процесі написання ще кілька разів змінюватиметься.

Найчастіше після виступу слухачі можуть поставити кілька уточнюючих питань, тому необхідно заздалегідь підготуватися до цього та продумати кілька варіантів відповідей. Якщо студент буде підготовлений заздалегідь і не зволікатиме або замислюватиметься при відповіді, це матиме позитивний вплив на кінцеве враження від доповіді та оцінку.

8. Етапи написання доповіді

Щоб правильно написати доповідь, студенту слід дотримуватись певних етапів його виконання. Насамперед, необхідно чітко розробити план роботи над доповіддю та дотримуватися її.У такому разі проблем з її написанням не виникне, а підсумкову роботу не доведеться переробляти через неправильне оформлення чи наявність деяких помилок. Будь-яка науково-дослідна робота повинна починатися з вибору теми роботи. Найчастіше викладач дає перелік тем на вибір. У цьому випадку краще вибрати ту тему, яка є найближчою за знаннями студенту та цікава йому. Якщо викладач дозволяє вибрати тему доповіді самостійно, краще відштовхуватися від особистих інтересів і знань. Це допоможе максимально розкрити тему та викласти інформацію якнайкраще, і зробити доповідь цікавою. Тема має обов'язково зображати зміст доповіді та привертати увагу. Визначившись із темою науково-дослідної роботи, слід розпочати дослідженню літературних джерел. Не слід обмежуватись одним видом літератури. Бібліотека та підручники – це, безумовно, добре та корисно, але необхідну інформацію можна знайти на офіційних сайтах державних органів в Інтернеті, у наукових статтях та журналах чи посібниках. Поки що немає жорстких вимог щодо вибору літератури під час написання цього виду робіт: навчальної, довідкової, архівної, енциклопедичної чи наукової, засобів і т.д. Важливо, щоб вона наголошувала на проблемі і розкривала обрану тему. Але краще спиратися на першоджерела, дата публікації яких не перевищує 5 років, що дозволить пов'язати всі тенденції з реаліями та описати поточний стан справ, порівняти прийоми, «вирішення» проблеми (що було усунено, яка проблема залишилася) тощо. . Чим більше джерел інформації має, тим краще.Головне – перевіряти всю отриману інформацію на ймовірність і не скористатися сумнівною літературою, це допоможе правильно написати доповідь.

За виконання доповіді в коледжі/університеті краще спиратися на наукову літературу, щоб робота мала дослідницький характер, «виправдовувала» її.

Далі слід скласти план написання доповіді. Це необхідно для правильного та швидкого структурування роботи, а також раннього розуміння того, як виглядатиме робота в остаточному варіанті. Важливо розуміти, що цей вид роботи пишеться для конкретної групи слухачів, тому краще враховувати специфіку аудиторії та писати для неї. Складений план є помічником у створенні доповіді, а й у його презентації. Чітке розуміння структури роботи, заголовків, контенту – це все, що обов'язково допоможе під час виступу перед аудиторією.

Найкраще все узгоджувати з науковим керівником, який оцінюватиме доповідь. Хорошим варіантом буде затвердити план і подати на розгляд чорновий варіант роботи. Такий підхід дозволить не лише покращити навички роботи з інформацією, поглибити знання всередині предмета чи теми, а й заробити гідну репутацію, поповнити «авторський досвід», здобути цінні навички з того, як підготувати доповідь.

Обробка даних передбачає впорядкування знайденої інформації та її систематизацію: в оптимальному варіанті – переклад становить не менше 60-70%, на частину, що залишилася, може припадати наведення статистичної інформації та її аналіз, цитування і т.д. (Але дуже важливо оформити всі посилання на запозичений матеріал правильно, щоб не виникло проблем через наявність у доповіді плагіату).Інформація у цьому виді роботи має бути викладена з урахуванням складеного та узгодженого (затвердженого) плану: розподілена на відповідні пункти, логічні блоки та параграфи із загальними висновками. Четвертий етап – безпосереднє оформлення рукописного варіанта з урахуванням чинних стандартів та параметрів. Тут залишається лише правильно оформити зовнішній вигляд дослідження, скоригувавши основні параметри тощо. Завершальним етапом підготовки доповіді є його подання науковому керівнику або захисту (короткий виклад теми з акцентом на докази та тенденції).

При виконанні дослідження важливо ретельно розробити та систематизувати всю інформацію та матеріали. Усі думки та викладена інформація повинні враховувати основні принципи: логічність та послідовність, науковість та обґрунтованість, надійність та достовірність. Дотримання кожного з принципів сприяє отриманню якісного дослідження аналітичного плану з огляду на місію цього виду робіт – поглибити знання студентів у межах конкретної наукової сфери, дисципліни чи теми, а також засвоїти навички того, як правильно писати доповідь.

9. Написання доповіді

Щоб засвоїти знання, як писати доповідь, доцільно розглянути особливості виконання кожної структурної частини.

9.1. Як написати вступ

Основними складовими цього розділу є актуальність теми (дія проблеми у реаліях), мета та завдання, предмет та об'єкт, значущість, інформаційна база. Новизна в цьому випадку не буде, адже автор лише аналізує матеріал, а не висуває та не перевіряє чи доводить гіпотезу.

9.1.1. Допоміжні фрази для оформлення надходження

Введення – це перша частина роботи, у якій автор знайомить із темою, розкриває актуальність проблеми, викладеної у доповіді, мета, робить короткий огляд існуючих робіт на тему. Введення має набір стандартних фраз: Знайомство з темою: «Ця доповідь (дана робота) присвячена розгляду питання…», «У центрі дослідження – …», «Робота присвячена розгляду питання (проблеми)…». Актуальність: «Актуальність даної роботи полягає в тому, що…», «Як показав аналіз джерел… проблема…», «Поставлене питання має особливу актуальність, оскільки…», «Останнім часом проблема (питання, тема)…», «Питання про… видається одним із найбільш значущих у сучасній науці (суспільстві)». Мета: «Мета даного дослідження – …», «Мета доповіді …». Огляд досягнень вчених у заявленій темі: "Можна виділити кілька точок зору на цю проблему …", "Проблема була частково розглянута …", "Деякі аспекти заявленої теми були в полі зору …".

9.2. Як написати основну частину

Сукупність дослідницької роботи є логічним викладом інформації на задану тему як основний ідеї. Теза, навколо якої будується структура роботи, виділяється доступною аудиторією мовою.

Теоретична (центральна) частина доповіді містить основну думку. Навколо основної тези грамотно створюється велика структура, що містить детальний розгляд питань. Стандартно після теоретичної частини з'являються практичні аргументи – схеми, таблиці, формули. Вибір форми практичної роботи залежить від теми, проблеми та специфіки предмета, що вивчається. Після аналізу даних підбиваються підсумки та наводяться отримані результати.Після другої частини розглядається, чим закінчується головна думка. Тобто описуються причини, дається порівняльний аналіз. Так, наприклад, якщо виконується доповідь на тему з історії – про селянські рухи, то треба написати все про їхню експлуатацію, форми руху, щоденні протести селян тощо. Тобто вибрати основну тезу і створити навколо неї відповідну структуру. Якщо йдеться про військові дії, то зазначаються дати, причини, форми ведення боїв та кінцеві результати. Студент у цьому випадку проводить порівняльний аналіз можливих причин, можливих результатів подій та їхнього впливу на розвиток ситуації. При складанні доповіді на тему з математики та інших точних наук в основному реалізуються порівняльні таблиці, графіки та діаграми. Необхідно максимально проаналізувати дані, провести детальний аналіз, а також підбити підсумки на основі цих даних.

9.2.1. Фрази для зв'язування тексту основної частини доповіді

В основному автор представляє короткий зміст теми з елементами аналізу та цитування достовірних джерел. Весь цей колаж за інформацією має бути пов'язаний між собою органічно, містити логічні переходи, і саме для цього використовуються такі фрази: «Слід звернути увагу на те, що…»; "Не можна не звернути увагу на …"; "(Авторський) погляд на …"; «Важливо (доречним) зупинитися на…, оскільки (оскільки)»; "(Автор) пояснює термін таким чином (по-іншому) …"; "Інтерпретація (автора) досить повною мірою розкриває суть …"; «Доцільно детальніше зупинитися…»; «Слід розглянути докладніше (глибше)…».Якщо необхідно вказати на причину, наслідок чи стан явища, вдаються до наступних кліше: «Звідки слід, як наслідок, через…»; "Враховуючи це…"; «У разі це, дає можливість…».

9.3. Як написати висновки

Після основної частини, що містить теоретичний та практичний підрозділи, слід провести логічне завершення роботи. І тому подається така частина структури як висновок. Він містить логічні тези виконаної роботи. Тут дозволяється вказувати дати періоду, що вивчається, виявлені особливості, результати аналізу, а також вказівку власних поглядів, що виникли в процесі написання доповіді. У висновках необхідно підбити підсумки дослідження, вказати, чого вдалося досягти в процесі роботи, які завдання та цілі були вирішені та яким чином. Зазвичай висновок повинен повторювати ці завдання у вступі, але його потрібно не копіювати з основного тексту, а переписувати іншими словами. Дана частина роботи не повинна займати більше 2 сторінок друкованого тексту формату А4, але й не може бути меншою за обсяг надходження.

Декілька рядків висновків псують не тільки враження від науково-дослідної роботи, а й можуть вплинути на кінцеву оцінку.

Загалом особливих вимог до висновків немає. Їх рекомендується писати в тезовій формі: ідея, висловлена ​​(доведена) в окремому пункті доповіді та її підтвердження звідти, така думка та її підтвердження. При цьому цитувати основний текст не можна, його слід перефразувати.

9.3.1. Фрази для складання висновків

У заключній частині слід коротко викласти узагальнені висновки на тему дослідження.Для оформлення висновків використовуються такі фрази: «Узагальнюючи сказане, можна зробити висновок, що…»; «На підставі аналізу матеріалів на тему можна зробити висновок, що…»; «Як показали результати досліджень авторитетних учених, проблема має такі перспективи розв'язання…»; «На закінчення можна сказати, що…», «Підбиваючи підсумок, слід зазначити, що…».

9.4. Поради щодо використання фраз-кліше наукового стилю

Виконуючи доповідь, необхідно переконатися, що в ній немає надлишку стандартних фраз, інакше робота перетвориться на нудну монотонну балаканину. Слід уникати частих повторень стандартних словосполучень, використовуючи синоніми. Віддавати перевагу слід лаконічним кліше, адже саме цей прийом не тільки позбавить текст від рутини, але й допоможе дотримати встановлений обсяг. Фрази не повинні бути від першої особи (це закономірність наукового стилю): «Зверніть увагу на…», а не «Звертаю Вашу увагу на…»; «Варто погодитися…», а не «На мою думку, можна погодитися…» або «Я вважаю, що можна погодитися…». Це не повний список фраз для оформлення структурних частин доповіді, але за вмілому використанні цей набір допоможе підготувати текст доповіді на науковому рівні.

9.5. Як оформити список використаних джерел та літератури

Після виведення на нову сторінку пишеться список використаних джерел та літератури. Це можуть бути нормативно-правові акти, статті з журналів, підручники, монографії, навчальні посібники, інтернет-ресурси тощо. Як правило, список використаних джерел та літератури пишеться з дотриманням усіх вимог ДСТУ 8302:2015 «Інформація та документація. Бібліографічне посилання. Загальні положення та правила складання».

  1. Грамотність.Після виконання робота має бути перевірена не лише на наявність орфографічних та пунктуаційних помилок, а й фактичних.
  2. Унікальність. Не слід копіювати фрази чи пропозиції з літератури чи Інтернету. Сьогодні будь-який викладач легко перевірить роботу на наявність плагіату та може її не прийняти. Краще описувати текст своїми словами. Виняток можуть бути цитати, які мають значення для загального тексту. Цитати слід виділити та вказати посилання на першоджерело. При написанні доповіді найкраще дотримуватися суворого академічного стилю і не використовувати складні формулювання.
  3. Академічний стиль. Майже всі види студентських робіт виробляються в академічному стилі. Студент має право використовувати складні речення, причетні та дієпричетні словосполучення, терміни та складні слова. Однак важливо, щоб пропозиції були побудовані правильно, а терміни використовувалися відповідно до логіки викладу тексту. Не варто ускладнювати текст спеціально, якщо для цього досвіду немає.

Запам'ятавши певні правила написання, надалі підготувати текст доповіді буде досить простим завданням, і не потрібно шукати зразка доповіді.

10. Як оформити доповідь письмово?

Оформлення доповіді, загалом, є стандартним і не має жодних особливостей:

  • загальний рекомендований обсяг – до 10 сторінок формату А4, шрифт – Times New Roman, 14 пунктів, міжрядковий інтервал 1,5;
  • логічна послідовність викладу;
  • однозначність, точність формулювань, висока інформативність, доказовість тверджень;
  • для більш короткого та наочного викладу інформації використовуються таблиці, схеми, малюнки, графіки, діаграми тощо.п., які можна подати окремо за допомогою додатків;
  • подання списків у вигляді маркованих чи нумерованих;
  • використання наукової термінології та мінімуму абстрактної лексики;
  • використання мовних кліше, що вказують на джерело інформації та відображення причинно-наслідкових зв'язків, безособових форм дієслів, задіяних оборотів, складних синтаксичних конструкцій;
  • уникнення особистих займенників, емоційно-образних слів та оборотів, художніх епітетів та порівнянь;
  • можна цитувати та інші наукові праці з відповідним посиланням на них.

Вкрай важливо уважно дотримуватися всіх постулатів щодо оформлення доповіді: не забувати про посилання на першоджерела, особливу увагу слід приділити оформленню списку використаних джерел та літератури. Це дозволить як правильно написати доповідь, а й виробити у характері виконавця такі якості, як сумлінність, цілеспрямованість і відповідальність.

11. Поширені помилки під час написання доповіді

До звичайних помилок у процесі написання доповіді можна віднести такі:

  • недбалість в оформленні;
  • недотримання структури, послідовності елементів плану;
  • порушення норм складання списку використаних джерел та літератури;
  • невідповідність посилань списку використаних джерел та літератури;
  • відсутність посилання на цитати;
  • наявність статистичних даних, концепцій та схем без посилань на авторів;
  • відсутність логіки викладу;
  • використання застарілих даних (більш як через 5 років після публікації);
  • надання інформації, понять, відомостей, які пов'язані з темою;
  • низька унікальність тексту;
  • безапеляційна критика теорій та концепцій;
  • різний тип та розмір шрифту в основному тексті доповіді;
  • вільний, неформальний стиль викладу.

Таким чином, знаючи, що така доповідь, як правильно писати доповідь, основні вимоги до структури та оформлення доповіді, можна уникнути багатьох поширених помилок.